Taizé 9/8-2012

Det går riktigt bra på toan fast den ligger en bit bort. Jag vaknar till och tassar iväg i pyjamasen. All gör likadant som på en camping ungefär. Här är det inte så noga hur man ser ut. Det är jättskönt att bara vara och inte ha allas blickar på sig om man är rufsig i håret tex. Men att dushca före moronbönen är itne alls tänkbart för det är en himla lång kö. Det är ju ändå skänast att gör adet på eftermiddagen då man promenerat en del så svetten bara rinner. En dag hittade vi en termometer och den visade på 36,5 grader. Så det är hett, hett, hett.
Idag är det fredag. Alltså bara idag och i morgon sen åker vi hem på söndag.
Kyrkan som vanligt med nattvard innan frukosten. Idag fick vi inte chokladbitar till frukosten utan idag fick vi marmelad att ha på brödet.
Mellan frukosten och lunchen gör vi inga större utsvävningar utan vi håller oss kvar inom området. En liten kort promenad förbi lilla bykyrkan hann vi med.
Till lunch fick vi en så äcklig röra av morötter och linser. Det var alldeles svart och inte gott för fem öre. Jag tog ett par tre stycken pyttesmå slevar och sen kastade jag bort resten. På ett sånt här ställe är det förfärligt att kasta bort maten man får. Caroline gav bort hela sin tallrik till en man som blev överlycklig.
Efter kyrkan gick vi bort till nästa lilla by. Där finns en gammal kyrka från 1700-talet. Det finns också en affär på¨vägen dit med feer som en dam sitter och tillverkar själv. Affären var inte så speciellt rolig och inte så fina saker som jag väntat mig. Varmt blev det på vandringen så när vi kom tillbaka var jag dyblöt i svett.
Till middag fick vi potatismos med EN fiskpinne. Fiskpinnen var väldigt god men jag blev inte särskilt mätt på en enda.
Det märktes att det var något speciellt i kyrkan ikväll. Vi kom dit som vanligt i god tid men fick sitta långt bak. Det var så hett och så hade jag nog slarvat med vatten för jag blev lite illamående. Men jag ville ju stanna till slutet så det fick jag stå ut med. När allt var klart och dom flesta av bröderna gick så bar några andra bröder fram det stora träkorset fram till mitten där bröderna sitter. Sen fick alla som ville gå fram och lägga sin panna på korset, kanske för att be en bön eller önska sig något.
Det är jättemånga som stannar efter gudstjänsten och lägger sig ner på golvet. Men man ska ligga på mage med ansiktet neråt. Vår svenska broder förklarade att man ligger på rygg i avslappnat tillstånd ungefär som på stranden. På magen ligger man för att be. Jag la mig på mage och somnade. Det var så vackert med alla sånger. Efter att alla bröder gått stannar alltid massa folk kvar och fortsätter sjunga. Jag skulle väl aldrig falla mig in att lägga mig på golvet någonanna stans än hemma. Speciellt inte där det ligger/sitter ca 4-6000 människor tre gånger om dagen. Men lustigt nog tycker jag inte att det är konstigt här.
Efter ett tag gick vi tillbaka och bestämde att vi skulle ta sovmorgon nästa dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0