Taizé 8/8-2012

Ja frukosten vet ni väl vad det bestod av vid det här laget.
Idag var det utflyktsdags. Vi skulle ta bussen till en stad längre bort. Det var jättemycket folk som satt vid busshållplatsen när vi kom dit. Dom allra flesta gick av vid en mindre by bara en lite bit längre bort. Men inte vi 40 minuter tog bussen sen var vi i en lite stad. Vi kom dit vid tolv för att upptäcka att i princip alla affärer har stängt mellan 12-14 eller 12-13:30. Jaha då hade vi ett par timmars vandring framför oss då vi inte hade något att titta på. Jag hittade en butik där det stod Sephora på.Från att ha levt några dagar med bara deo och en kam genom håret på morgonen gick jag omkring och tittade på allt smink och luktade på Sephoras parfymer som luktar så gott. Jag köpte parfym till Jennifer och mig. Mamma och Jennifer fick duschtvål och jag en bodyskrubb. Det är konstigt hur fransmän är egentligen. Ingen varken kan eller vill prata engelska. Det har jag hört och varit med om tidigare och är verkligen sant. Ingen utav expediterna kunde någon engelska alls. Så vi stod bara där som två fån och nickade till varandra. Jag kunde i alla fall komma fram till att hon frågade mig om det var en gift-present. Jag svarade ja och då fick jag allt inslaget i en fin plastskål med cellofanpapper runt om. Problemet blir hur jag skulle få hem den där i resväskan utan att den skulle gå sönder. Ja just det, vi måste ha sett ut som två luffare med varsin ryggsäck där ett liggunderlag hängde fast. För det var en vakt i butiken som följde oss var vi än gick. Problemet var när vi delade oss vilken han skulle följa då. Tokiga turister....
Genom staden rann en kanal som var ner och tittade på. Jättebred var den och flera fina broar såg vi. Vi hade bestämt att vi skulle kosta på oss att äta pizza  för att bryta inte-god-mat-trenden. Och jag var så sugen på en öl jag som aldrig annars dricker öl. Möjligtvis en alkoholfri då och då. Jag som tyckte att jag sett så många pizzerior när vi gick omkring hittade nu inte en enda. Tröttare och tröttare av solen och vandringen blev jag.Till slut hittade vi en som vi gått förbi tidigare. Det blev en marguerita och en öl som smakade precis som Corona så den var så god.
Vi passade också på att fylla på batteriet på telefonerna. Självklart frågade vi om lov först. Över en timme var det kvar innan bussen skulle gå men vi började gå mot stationen i alla fall. På väg dit träffade vi två svenska tjejer. Den ena var väldigt berusad och pratade och fladdrade med armarna hela tiden.Vi försökte få den äldre att förstå att det inte var okej och för att hon inte skulle få sin vän hemskickad när dom kom tillbaka skulle hon gå och lägga henne på en gång. Det är nämligen så att är man berusad blir man hemskickad på en gång och får stå för kostnaden helt själv.
Busschauffören var en kvinna som körde som en biltjuv. Hon svängde och bromsade tvärt i varje kurva så när jag kom hem var jag lite illamående.
När vi klev av bussen stod den en kvinna och frågade om det var första gången va var där. Vi fattade inte riktigt vad hon menade så vi sa ja. Sen ville hon titta i våra väskor om vi hade någon alkohol med oss. Vi sa att det var okej men också att vi redan bodde på området sedan söndagen. Då sa hon helt plötsligt att hon litade på oss och så fick vi gå. Man får tydligen köpa vin men det ska vara inlåst och så får man det när det är dags att åka hem.
Till middag var det chickybits och någon röra med morötter, ärtor och potatis. Två kycklingbitar fick vi så det var inte mycket att hänga julgranen det inte.
Som vanligt var vi till kyrkan på kvällen. Vi blev väldigt sena dit så vi fick sitta nästan enda längst bak. Men det gick ju också bra. Innan sängen var vi ner till Oyak och stod och surrade lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0