Taizé 7/8-2012

Frukosten bestod som vanligt av en brödbit med smör och två chokladbitar. Det är mörk choklad så idag gav jag bort dom. Är det så att någon inte vill ha något på sin bricka s¨frågar man andra runt omkring om dom kan tänkas vilja ha.
Men innan frukosten var det morgonmöte. Jag kan inte fatta att det blir helt tjockt ikyrkan. Enligt uppgift är det ca 5000 människor här den här veckan. Och att allas sjunger det dom kan gör att det låter fantastiskt i kyrkan. Ibland kommer det sånger på svenska och då ler jag extra mycket.
Efter frukosten gick vi ner till fälten med ett varsitt liggunderlag. Vi tog plats i solen och bara var tysta. Jag satt och skrev en del. Efter ett tag kom det en äldre kvinna och satte sig ett par meter från oss på en betongklump. Lite senare kom det ett yngre par och satte sig på klumpen bredvid kvinnan. det dröjde inte många sekunder innan damen flyttade sig en bra bit bort. Paret som säkert inte alls var ett kärlekspar pratade väldigt högt och skrattade. Till slut var jag så frustrerad att jag gick fram till dom och sa att dom skulle prata lite tystare. Vi hade det så tyst omkring oss med bara fågelkvitter att lyssna på. Förutom om det kom några som var på väg tillbaka till området. Damen hörde mig och sa Yes please! Thank you. Alltså tyckte hon också att dom var väldigt högljuda.
Mellan morgonmötet och lunchen hinner man inte så mycket. Snart var det dags att gå tillbaka för lunchmöte i kyrkan.
Lunchen bestod av bönor (för mycket kokta) tillsammans med potatis i en enda röra. Till det fick vi en skinkskiva som såg ut som en kotunga. Nja det var väl sisådär.
Efter lunchen tog vi oss ner en bit i dalen igen. Drygt två timmar låg vi och stekte oss på madrasserna. Ändå hinner jag inte med att uppdatera detta. Försöker komma ihåg vad som hände dagen innan så jag kan anteckna.
Det ska bli kul att läsa allt när veckan är slut och jag kan se allt som en historia.
Helt plötsligt fick vi veta att vi skulle var med på mötena med konfirmanderna klockan 17:15. Tack då! det hade ingen sagt till oss på måndagen.
Sen var det dags att gå tillbaka för att göra sig i ordning för middagen och efter det kvällsbön.
Till middag var det pasta med tomatsås. Helt okryddat. Smaskigt? Nej, lämnade mat idag. Det gillas inte att man lämnar maten man får. Inte mat förstås men om man inte vill ha frukten (som man får ibland) eller choklade som jag inte tycker om (på morgonen) förväntas att man ger bort sin del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0