Taizé 10/8-2012

Det var så skönt att få sova lite längre än 07:23. Nu ringde den 08:43 i stället. Ja det är sant, idag skippade jag kyrkan. Frukost åt vi innan vi gick iväg på promenad. Vi hade siktet inställt på solrosfältet en bit längre bort. Vi gick och gick som tur var nerförberget. Det som var oroligt var vandringen tillbaka. När vi äntligen kom fram till fältet som var det så långt från vägen. Därför vandrade vi över fältet som redan var skördat för att komma lite närmare. Jag har aldrig tänkt på solrosen förr men det är en vacker och stor, mäktig blomma. Fast den är gul ;) Hela fältet var blommorna mycket högre än mig så där skulle man lätt komma vilse om man gick in. Vi hade fältet mellan oss och solen så vi gick in en bit för att få blommorna att titta åt vårt håll .Medan vi vandrade längs fältet så gick det uppför. Man märkte det knappt i detta vackra landskap. Jag plockade lite frön ur en vissen blomm så jag får väl se om jag får franska solrosor att växa hemma.
Idag missade vi ävenlunchmötet i kyrkan. Vandringen tog längre tid än vi anade. Till lunch fick vi en blandning av massa ärtor och matvete. Det var ganska okej. Tur att det finns bröd till varje måltid och ett kex till efterrätt.
Det finns inte så många uttag här så dyker man på något gäller det att ladda både telefon och kamera. Utanför oss finns det fem uttag men bara ett fungerar. Kameran tog slut på sitt andra batteri medan vi vandrade bland solrosorna så den behövdes laddas. Som tur var hade jag köpt ett extra batteri till den innan jag åkte. Dyrt var det men det var absolut värt det. Som tur var så var faktiskt det fungerande uttaget ledigt när vi kom tillbaka. Jag la mig på muren bredvid så jag kunde ha uppsikt. Nästa gång jag åker hit så kommer jag att ta med mig en fördelare.
Ett litet tag senare besökte jag affären igen. Jag köpte en jättefin oljelampa som jag ska ha i stugan och ett valigt skrivblock med bild från altaret. Det var så mycket folk i affären. Det brukar komma massor med människor sombesöker stället och stannar bara över helgen.
Jag tror att jag köpt allt jag vill ha nu.
Efter affären blev det lite vila i kyrkan. Jag hittade ett ställe där jag kunde ladda både telefonen och kameran på en gång. En liten bit ifrån varandra men jag satt så jag hade uppsikt. Nu kommer det att räcka till bussen på väg hem och i den finns det uttag.
En sista handling blev ett block till Jennifer. Grabbarna har inte fått något men dom fick mycket mer i Turkiet när vi var där.
Till middag idag fick vi pasta med tomatsås. Samma som vi fått tidigare men idag var det ingen höjdare. Pastan var bara klumpar och ingen smak alls.
Varje helg firara man påsk och jesus uppståndelse. Det började på fredagen med att bära fram korste. På lördagen var det ljusfest i kyrkan. Vi visste vad som skulle hända och ville sitta långt bak denna gång. När man gick in i kyrkan fick alla varsitt ljus att använda senare. När gudstjänsten var över tände en av bröderna det första ljuset och sen spred sig tändningen bakåt i kyrkan. Man tände grannens ljus. Det var så otroligt häftigt att sitta längst bak och se ljuset sprida sig i denna stora lokal. Varmt blev det av alla (vad jag tippar) ca 4500 ljus. Man behövde inte släcka ljuset själv om man inte ville. Ljuset hade en brinntid på ca 12 minuter. Och på den tiden hann alla ljus tändas i hela kyrkan sen såg man hur det blev mörkt fram och på samma sätt så släcktes det framifrån och bak. Det var bland det mest otroliga jag upplevde på hela veckan. Allt var så fantastiskt men om jag får välja något så var det denna kväll. Tagen av stundens allvar var jag rörd till max.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0