Duscha

Att duscha!!??? Jag tror ingen kan ana hur skönt det är att ställa sig i duschen alldeles själv och dessutom klara av det. Vi alla tar för givet att det är självklart att duscha varje dag. Tänk på att det är långt ifrån verkligheten för många. Jag blir galen om jag inte får duscha varje dag och det måste ske på morgonen. Tvätta håret, tvätta kroppen och få ta på nya rena kläder som luktar tvättmedel. En sån enkel sak men ack så behövlig. Jag blir inte människa förrän jag fått duscha.
Ok vad grunnar då den här tanken sig någonstans.
Igår skulle vi bära ut det sista i bilen från stugan och då händer det. Jag trampar snett och ramlar framlänges ut för trappan. Jag blir stående på alla fyra och kommer ingen vart. Barnen blir jätterädda för jag skriker och gråter på samma gång. Till slut sätter jag mig och försöker lugna mig för barnens skull. Tar mig till slut upp och låter barnen ta ut det sista dom får låsa och stänga av vattnet. Det var ju tur att det var vänster fot och jag hade automatbilen hemma. Jag känner hur foten dunkar och svullnar upp men vågar inte titta. In i bilen och hoppas att jag klarar av att köra hem, idiotiskt ja jag vet. När vi har ca 10 minuter hem får barnen ringa Patrik och tala om att han måste avsluta takjobbet och komma hem. Han trodde vi åkte från stugan så han skyndade sig inte så mycket. Vi kom hem och det enda jag vill är att duscha för jag skulle åka till sjukhuset. Tänk att det kan vara så viktigt at vara ren. Visst är det underligt. Foten är toksned och knylan på utsidan av foten har ökat i storlek med en tennisboll och jag vill duscha. Jag tror att min tanke var att det var något allvarligt och då vill man ju vara fin. När vi sen kom in till Ackis var det vänta och åter vänta som gällde. En sned och svullen fot var väl inte så allvarligt. Upp på röntgen och åter vänta. När läkaren kom meddelade han att det inte var några skelettskador. Jag fick linda av foten för att han skulle kolla. När han såg foten var han tvungen att kolla igen på bilderna för det kunde inte stämma att det inte var något skadat. Men det såg helt ut sa han och ruskade på huvudet. Äntligen hem. Vi skulle fira pappa igår så vi åkte dit för där var barnen. Smörgåstårtan satt som en smäck strax före klockan åtta på kvällen när vi kom fram. Vi hade inte ätit annat än frukost klockan nio på morgonen. Natten har jag tillbringat för det mesta i vaket tillstånd med en hemska värk. Jaha och nu åter till duschen. Jag vågade inte ställa mig i duschen förrän pojkarna kom hem från skolan i fall jag skulle ramla. Men skam den som ger sig eller vad säger man. Envis och tjurskallig kanske passar bättre. Mamma ringde och undrade hur det var och jag sa att jag skulle kunna ge 5000 kronor bara jag fick duscha. Jag hoppade in i alla fall. Och nu sitter jag här med rena kläder och luktar gott.
Tänk att en sån liten sak betyder så mycket. Det går inte att ana hur människor har det. Men så här fungerar det hos mig. Duscha minst en gång om dagen och det gäller alla i familjen.

Kommentarer
Postat av: ingrid kristina

Använd en plaststol och sitt på vännen så kan du duscha

2010-09-29 @ 18:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0