Isbrytaren

I fredags var det då åter dags att ta bilen till stugan. Jenkan och jag åkte senare än grabbarna för hon skulle på disco först. Det var en minst sagt nervös mamma som släppte av dottern för första gången på disco. Hon var så stolt över det men samtidigt var det lite spännande för det var på fritidsgården på högstadiet. När jag hämtade henne två timmar senare var hon glad, men hon hade inte dansat för det kunde man inte göra.
När lördag morgon kom for Patrik iväg till jobbet och vi andra stannade kvar. Jag skulle äntligen måla väggarna i köket. Färgen var redan inhandlad så det var bara att sätta igång. Barnen sprang mellan gårdarna och var både ute och inne. Mitt på dagen fick stora grabbarna för sig att dom skulle sjösätta lilla båten. Jag kan ju tala om att det fortfarande är is i hamnen. Men skam den som ger sig. Sagt och gjort så åkte dom ner med den. Det gick ju sisådär och jag kan tala om att dom kom aldrig ut på öppet vatten. Men en bra bit över isen tog dom sig. Problemet var när dom skulle tillbaka. Dom satt fast. Vi fick knyta fast båten över natten och fortsätta nästa dag. När morgonen kom var det det första dom gjorde. Fast besluten av att få tillbaka båten var vi många som kämpade. Bland annat kasta rep och ankare. Jag stod väl med kameran i högsta hugg så av mig fick dom inte mycket hjälp.


Precis i utloppet av hamnen.


En sjöman överger aldrig sitt skepp.


Försöka hugga sig fram.


Publiken är spänd på hur det ska gå.


Jessica trotsar isens krafter för att få åran så nära rampen som möjligt.

Kast med liten pinne på snöre för att försöka fånga åran som är halvvägs till målet.


Äntligen är båten på väg mot land. Den glider så fint på isen.


Snart iland.


Nästa helg är kanske isen borta så då går det nog lättare att komma ut och fiska.
Medan vi stod och beundrade grabbarnas skapelse var det en padda som var på väg mot nya äventyr. Han hade det lite halkigt om fötterna så det gick inte så fort fram.


 Han hade glömt dubbarna.


När den första hade dykt i plurret kom det fram en till som var ute på hal is...Haha.
Fula rackare det där.




Kommentarer
Postat av: ingrid kistina

Vilket äventyr ,fina bilder.läser alltid bloggen . Kfamar till er alla.

Farmor

2010-04-20 @ 00:35:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0